e
sv

2020 Yılının İlk 6 Ayındaki e-Ticaret Verileri Paylaşıldı, Türkiye’de e-Ticaret Hacmi %64 Arttı

ETBİS 2020 Yılı İlk 6 Aylık e-Ticaret Verileri

, ETBİS (e-Ticaret Bilgi Sistemi) verilerine dayanarak 2020 yılının ilk 6 aylık Türkiye e-Ticaret verilerini paylaştı.

Paylaşılan verilere 2020 yılının ilk 6 aylık döneminde e-Ticaret Hacmi 91.7 Milyar TL olurken bu rakamın 91 Milyar TL’lik kısmı yurtiçindeki e-ticaret siteleri üzerinden gerçekleşti.

Türkiye’nin diğer ülkelerden alımları 4,5 milyar TL seviyesinde iken, diğer ülkelerin Türkiye’den yaptığı alımlar 3,7 milyar TL seviyesinde oldu.

Eldeki verilere göre 2020 yılının ilk 6 aylık döneminde e-ticaret hacmi, 2019 yılının aynı dönemine göre yüzde 64 artış gösterdi.

2019 - 2020 e-Ticaret Hacim Karşılaştırması

 

ETBİS Kullanımı Artmaya Başladı

 

E-ticaret Bilgi Platformu’nda bulunan E-ticaret Akademisi’ni kullananların sayısı 24 bin 154, E-ticaret Danışmanını kullananların sayısı 6 bin 485 ve sistemdeki toplam kullanıcı sayısı 230 bin 424 oldu.

ETBİS sistemine kayıtlı kişi sayısı 2020 Nisan ayında 39.980 iken Temmuz ayında kullanıcı sayısı 64 bin 602’ye ulaştı.

Sisteme kayıtlı olan 25-34 yaş arasındaki kullanıcı sayısı yüzde 37,5’lik bir orana sahipken onu sırasıyla 35-44 ve 18-24 yaş arası kullanıcılar izledi.

 

Alışveriş Hacminde İlk Sırada Kartla Ödeme Var

Kullanıcıların alışveriş için tercih ettiği yöntemlere baktığımızda ilk sırayı %58.1 Milyar TL’lik ödemenin yapıldığı Kartlı İşlemler alıyor. Yani her 100 işlemden %63.3’lük kısmı kartla ödenmiş durumda.

İkinci sırada yer alan Havale ve EFT ile ödemelerin toplamı ise 30.1 Milyar TL seviyesinde ve %32,7’lik bir oranı kapsıyor.

Kapıda Ödeme ile yapılan alımlar ise %4 seviyesinde kalarak 3.4 Milyar TL’lik bir işlem hacmi oluşturmuş durumda.

Tabi ki bu rakamların ETBİS sistemine kayıtlı olan başta Pazaryerleri ve Büyük e-Ticaret sitelerinden alınmış olması Instagram üzerinden dönen Havale – EFT ve Kapıda Ödeme ile gerçekleşen işlemlerin sistem dışında kalması anlamına gelmiş oluyor.

Verilere göre e-ticaret alışverişlerinin yüzde 60’ını 3 il üzerinden yapılmış durumda. Sırasıyla bu iller %47’lik payı alan İstanbul, %8’lik payı alan Ankara ve %5’lik payı alan İzmir.

 

e-Ticaret ve Ödeme Yöntemleri

 

Ortalama Sepet Tutarı Kartlı Alımlarda Daha Yüksek

Yapılan alışverişler sonrasında oluşan ortalama sepet tutarlarına baktığımızda Kartlı alımlarda 178.8 TL, Havale – EFT ile alımlarda 63.2 TL ve Kapıda Ödeme ile alımlarda 70.6 TL olmuş durumda.

Sektör bazlı olarak yapılan alışverişlere baktığımızda ise en yüksek pay 907 TL ile Havayollarına gitmiş durumda. Bu sektörü ise 210 TL ile giyim, 167 TL ile elektronik, 150 TL ile seyahat, 89 TL ile çiçek, 76 TL ile kitap-dergi ve 40 TL ile yemek izledi.

 

Ev Dekorasyonu Harcamalarında Taksit Tercihi %68

Sektörel olarak baktığımızda Ev Dekorasyonu yapan kullanıcıların %68’lik bir kısmı Taksit seçeneğinden faydalanırken bu oran Beyaz Eşya’da %45, Giyim’de %32, Elektronik’te %15 ve Dergi – Kitap sektöründe %7 oranında olmuş durumda.

Taksitli ödeme toplam ödemelerin yüzde 26’sını, peşin ödeme ise yüzde 74’ünü oluşturdu.

Burada da bir not düşmemiz lazım. Özellikle Mobilya ve Beyaz Eşya alımlarının genellikle reel mağazalardan yapılması, senet sistemlerinin kullanılması sebebiyle online alışverişte taksit ortalamaları düşük çıkmış durumda.

Aynı şekilde Telefon grubuna taksit olmaması, TV – Bilgisayar – Tablet PC gibi ürünlere de 3 – 6 ay gibi taksit seçeneklerinin sunulması da elektronik grubunda rakamların düşük çıkmasına sebep olmuş gibi görünüyor.

 

2020 Yılı Türkiye e-Ticaret Hacmi

 

En Fazla Alışveriş Pazartesi Günü Yapılıyor

Haftanın günlerini baz alarak hangi günler daha fazla alışveriş yapıldığı sorusuna ise veriler Pazartesi günü diyor.

  • Pazartesi günü alışveriş yapma oranı %17.1
  • Salı günü alışveriş yapma oranı %15.9
  • Çarşamba günü alışveriş yapma oranı %15.5
  • Perşembe günü alışveriş yapma oranı %15.5
  • Cuma günü alışveriş yapma oranı %15.1
  • Cumartesi günü alışveriş yapma oranı %11.1
  • Pazar günü alışveriş yapma oranı %9.6

Özellikle kargoların çalışmadığı Pazar günü ve kargo teslimatlarının bir sonraki haftaya sarkacağı Cuma ve Cumartesi günleri insanların pek alışveriş yapmadıkları gözler önüne serilmiş durumda.

 

Yurtdışı Harcamalar Azaldı

Yurtdışından getirilen ürünlere yönelik uygulanmaya başlanılan ekstra vergiler, vergi muafiyetinin kaldırılması, Telefonlardaki IMEI sürecinin hem pahalı hem de oldukça sınırlı hale getirilmesi sonrasında 2019 yılına göre 2020 yılının ilk 6 baylık döneminde Yurtdışından Alışverişin oranı düştü.

2019 yılında %81 olan Yurtiçi Harcamaları 2020 yılında %91 seviyesine çıkmış durumda. Bu kapsamda da Yurtdışından hacimsel olarak baktığımızda yarı yarıya düşmüş diyebiliriz.

Ayrıca 2020 yılının ilk 6 aylık dönemi hiç kimse için normal bir dönem olmadığı için e-ticaret alışverişlerinin bu sene tavan yapmış durumda.

Örneğin; 2019’da yüzde 81 olan yurt içi harcama oranı 2020’de yüzde 91’e ulaştı. Ülke dışı ile gerçekleştirilen e-ticarette ise düşüşler yaşandı. Geçen yıl diğer ülkeler bizden yüzde 11 oranında alırken, bu sene yüzde 4 oranında alım yaptı.

 

e-Ticaret ve Genel Ticaretin Seyri

 

e-Ticaret Sipariş Oranları Yükseldi

2019 yılının ilk 6 aylık dönemine baktığımızda e-Ticaret sipariş sayısı 558.7 milyon iken bu 2020 yılının ilk 6 aylık döneminde 850.7 Milyon adede çıktı.

2019’un ilk altı ayında 55,9 milyar TL olan e-ticaret hacmi, 2020’nin ilk altı ayında 91,7 milyar TL oldu.

Geçen yıl e-ticaretin en yüksek olduğu ay mayıs iken, bu sene haziran oldu.

En çok artış gösteren sektör yüzde 90 ile beyaz eşya; en çok azalış gösteren ise yüzde 42 ile hava yolları oldu.

E-ticaretin genel ticarete hacmine baktığımızda,

  • 2019’da 105,9 milyar TL’de 8,5 milyar TL,
  • 2020’de ise 104,1 milyar TL’de 18,7 milyar TL olduğunu görüyoruz.

Yani 2019 yılının ilk 6 ayında bu normal ticaret ile e-ticaret arasındaki oran %8,4 iken, bu oran 2020’nin ilk 6 ayında yüzde 14,2 seviyesine çıktı.

 

COVİD-19 İle Birlikte e-Ticaret Gıda Sektörü %420 Büyüdü

e-Ticaret süreçlerine biraz geç kalan ancak COVİD-19 ile hızlı bir şekilde döneme ayak uydurmak zorunda kalan Market ve Süpermarketler 2020 yılının ilk 6 ayında Sokağa Çıkma Yasakları ile birlikte %420 oranında bir sipariş artışı ile 246 Milyon TL ciro seviyesinden 1.3 Milyar TL ciro seviyesine çıktılar.

Aynı dönemde Dezenfektan – Kolonya gibi ürünlere duyulan ihtiyaç sebebiyle Kimyasal grubunun satışı da %169 oranında bir artışla 62 milyon TL’den 168 milyon TL’ye tırmandı.

Beyaz Eşya grubu %102 artışla 3,2 milyar TL’den 6,5 milyar TL’ye çıkarken Konaklama sektörü %80 artış ile 522 milyon TL’den 104 milyon TL’ye, Seyahat ve Taşımacılık sektörü ise % 76 düşüşle ile 2,2 milyar TL’den 548 milyon TL’ye düştü.

 

Koronavirüsün e-Ticarete Etkileri

 

Salgınlar e-Ticarete Olan İlgiyi ve İhtiyacı Arttırdı

Rakamsal olarak elbette ki birçok rakam açıklanacak, 2020 yılının gerek ilk 6 ayı gerekse de 12 ayı incelenecek. Ancak şu bir gerçek ki Pandemi süreçleri ile birlikte COVİD-19 veya bilinen adıyla Koronavirüs ciddi bir şekilde e-Ticarete Geçiş Sürecini tetikledi.

Bu zamana kadar Online Alışverişe mesafeli duran birçok irili ufaklı süpermarket sürecin içerisine girerken bakkallar bile Whatsapp Sipariş Hattı kurarak mahalle içlerinde dağıtıma başladılar.

Bazı sektörlerin kepenk kapatması ekonomiyi ciddi anlamda zora sokarken bu zamana kadar belli oranlarda atılım yapan e-Ticaret sektörü 2020 yılında ciddi bir atılım yapmayı başardı.

2121 yılında da gerek Koronavirüs’ün ikinci ve üçüncü seviyeleri gerekse de insanların Online Alışveriş Süreçlerine alışmalarından dolayı e-Ticaret Sektörü büyümeye devam edecek gibi görünüyor.

 

[single_loop]
  • Site İçi Yorumlar

En az 10 karakter gerekli